The sea, once it casts its spell,
holds one in its net of wonder forever.

Jacques Cousteau

13/10/2012

Mooie keramieken kunst



Water is oneindig. Water leeft.
Water is de bron van levenskracht.

Ooit begon ik vis te maken van keramiek. Het ongrijpbare, snelle, glinsterende dier vervaardigd van klei,
vereeuwigd in steen. Bewegingsloos, maar toch
levenskrachtig bijna een echte vis.

Nu bijna vijftien jaar later is mijn grote inspiratiebron nog steeds de zee, het leven met de zee en boten. Ik maak nog steeds vissen, maar de benadering is anders.

Nu maak ik kunstwerken die een verbeelding zijn van fantasieën en verhalen, een tastbaar verslag van mijn denken, van dagdromen en ideeën. Leven met de zee en ons dagelijks leven van een eeuw geleden zijn mijn inspiratiebronnen die ik verbeeld in begrijpelijke taal, humoristisch, direct, maar met ruimte voor een eigen verhaal.

Mijn materiaal is voornamelijk keramiek dat ik combineer met andere materialen zoals: touw, lood, hout en glas. Maar ik boots ook materialen natuurgetrouw na (fluweel, ijs, hout) door gebruik te maken van diverse keramische technieken.

Ik maak kunstwerken van allerlei formaat vaak met vis maar niet altijd. Vissen zorgen voor een nieuwe dimensie. Ze maken de beelden verrassend, gek, speels en toegankelijk. Ze zorgen voor herkenning en maken het verhaal.

De titels die de kunstwerken meekrijgen verwoorden de gedachten achter het beeld en vormen daardoor een belangrijk deel van het totaal.

Beeldend kunstenaar Edith Madou




Kijk op haar site
voor meerdere keramieken voorbeelden.