The sea, once it casts its spell,
holds one in its net of wonder forever.

Jacques Cousteau

19/09/2012

De zee


De Zee, de Zee klotst voort in eindeloze deining,
De Zee, waarin mijn Ziel zichzelf weerspiegeld ziet,
De Zee is als mijn Ziel in wezen en verschijning,
Zij is een levend schoon en kent zich-zelve niet.

Zij wist zich-zelven af in eeuwige verreining
En wendt zich altijd om en keert weer waar zij vliedt,
Zij drukt zich-zelven uit in duizenderlij lijning
En zingt een eeuwig blij en eeuwig klagend lied.

O Zee, was ik als gij in al uw onbewustheid,
Dan zou ik eerst geheel en groot gelukkig zijn,
Dan had ik eerst geen lust naar menselijke belustheid,
Op menselijke vreugd en menselijke pijn,
Dan was mijn Ziel een zee, en hare zelf-gerustheid
Zou, wijl zij groter is dan gij, nog groter zijn.

Willem Kloos
1859 - 1938